Nimeni nu ne crede dac─â s─ârut─âm pas─ârea
din zbor, iarba înverzind. Noi suntem un fel
de martori ai adolescenţei ruginind.
"Cire┼čar" Nichita St─ânescu
Arhiv─â Articole »
Defăimarea, trecerea pe roșu - Nicolae Geantă




Cuprins de "boala cercet─ârilor f─âr─â rost, ╚Öi a certurilor de cuvinte din care na╚Öte pizma" (1 Timotei 6:4), def─âim─âtorul este acel analist (ne)profesionist care popose╚Öte în public, în spa╚Ťiul real ori virtual, f─âr─â un calendar anume. Ca o ploaie acid─â când ai de strâns fân. Str─âin de competen╚Ťe morale (╚Öi uneori intelectuale), clevetitorul iese la atac cu vitriol. Gata s─â otr─âveasc─â binele. Ca s─â-╚Öi satisfac─â orgoliul.

Hr─ânit de can-can-uri ╚Öi otevisme, def─âim─âtorul este preocupat de schimbarea canoanelor murd─ârindu-le. Terfelindu-le. Preg─âtit s─â declan╚Öeze certuri de toate anotimpurile, ponegritorul acuz─â cu senin─âtate orice ╚Öi pe oricine. Nu e nevoie mai mult de un ceas pentru o contaminare deplin─â. El e deplin convins c─â batjocorind aduce moralitate ╚Öi interes public. Dar creeaz─â cel mai urât spectacol. O comedie neru╚Öinat─â, vorba lui Negruzzi. Devine cauza p─âcatului, spunea Ioan Sc─ârarul.

Din nefericire def─âimarea practicat─â alt─âdat─â în dos, la col╚Ť de strad─â ori la taifasul lavi╚Ťei, azi a ajuns în ziare, în televiziuni, pe bloguri ╚Öi chiar prin biserici. Ea fur─â din averea spiritual─â a aproapelui, sau cum zice DEX-ul "e ponegrirea unui individ care aduce atingere faimei (reputa╚Ťiei) acestuia". Calomnia ╚Ötie bine proverbul: "Mai mul╚Ťi pier prin def─âimare decât prin ascu╚Ťi╚Öul sabiei"! ╚śi, în consecin╚Ť─â, aplic─â. Cu TVA.

"Unii ╚Öi-au f─âcut o meserie din def─âimare", îmi zicea deun─âzi doctorul Vlad Schlezak. ╚śi are dreptate. Clevetirea, împro╚Öcarea cu noroi, a devenit un p─âcat practicat din ce în ce mai des. Un fitness ce murd─âre╚Öte imaginile. Dar si min╚Ťile. Biserica, preo╚Ťii, pastorii, cre╚Ötinii sunt sectorul cel mai des împro╚Öcat. Întrebarea este: cui folose╚Öte? Cine câ╚Ötig─â, c─âci Dumnezeu nu e prezent în nicio form─â de clevetire! Apropos, pe ce verset biblic se sprijinesc clevetitorii?

Sfântul Nectarie scria c─â dac─â "uciga╚Öul r─âpe╚Öte via╚Ťa omului, def─âim─âtorul îi r─âpe╚Öte cinstea". Reputa╚Ťia. Cel ce def─âimeaz─â nu doar c─â se face judec─âtorul aproapelui s─âu, dar î╚Öi face limba paji╚Öte. ╚śi paji╚Ötea se aprinde. Mai mult, def─âim─âtorul deschide cu limba u╚Öile iadului! ─ésta ascunde sub faldurile catifelei o înc─ârc─âtur─â de dinamit─â!

╚śtim c─â omenirea nu va fi f─âr─â def─âim─âtori (2 Timotei 3:3). Ei vor g─âsi în orice papur─â un nod, în orice fir de nisip un munte. Dar cre╚Ötinii nu stau lâng─â aceste pubele suflete╚Öti. Ioan Sc─âraru zicea c─â cel ce a cunoscut mirosul focului ceresc fuge de def─âim─âtori ca albina de fum! Focul def─âim─âri repede se-aprinde!

Într-o scriere veche am g─âsit c─â "pomenitorul de r─âu trebuie s─â se poc─âiasc─â un an (cu m─ât─âniile aferente), def─âim─âtorul doi ani, iar... ascult─âtorul de la fereastr─â, un an"! Aten╚Ťie mare, def─âimarea nu are nevoie numai de gura ce-o împr─â╚Ötie, ci ╚Öi de urechile ce-o aud! C─âci vorba lui Licu╚Ťa Ilea: "def─âim─âtorul e ascultat de unii ca el". Deci, când vezi un om bun caut─â s─â-l imi╚Ťi, dar când vezi unul def─âim─âtor caut─â s─â-╚Ťi cercetezi inima!

Def─âimarea este o împotrivire fa╚Ťa de adev─âr, zicea un pastor. Eu zic c─â este o trecere pe ro╚Öu! Mortal─â. Te sinucizi! Hristos spune c─â în ziua aceea vei da socoteal─â de toate cuvintele de╚Öarte! (Matei 12:36-37).

Petru spune "s─â fim gata sa r─âspundem oricui ne cere socoteal─â... cu blânde╚Ťe ╚Öi team─â" (1 Petru 3:15-16). Fugi╚Ťi de def─âimare (╚Öi de def─âim─âtori)! (1 Corinteni 5:11). Nu ╚Öti╚Ťi c─â def─âim─âtorii nu vor mo╚Öteni Împ─âr─â╚Ťia lui Dumnezeu? (1 Corinteni 6: 10).

Nu trece pe ro╚Öu! A╚Öteapt─â pân─â se face verde...

Nicolae Geant─â




« ├«napoi